duminică, 21 noiembrie 2010

epictet - 1

Daca vrei sa devii bun, da-ti seama intai ca esti rau.

Pune frau patimilor, pana nu-ti pun ele tie.

Nimenea nu este sclav, atata timp cat vointa lui e libera.

Ca un lant peste lumea materiala sta Fatalitatea, peste cea sufleteasca, Rautatea.

Nimenea din cei inchinati banului, placerii ori ambitiei nu cunoaste dragostea de om, ci numai sufletul ales.

Superioritatea sau inferioritatea unui animal se judeca dupa o calitate sau un defect al lui. Numai la om, calitatea lui distinctiva, virtutea, se trece cu vederea.

Intreaba-te singur: vreau eu sa fiu bogat ori fericit ? Pentru ca averea este darul trecator al imprejurarilor, iar fericirea este darul vointei tale.

Greu este si ca bogatul sa ajunga la intelepciune, si ca inteleptul sa ajunga la bogatie.

Nu te aprecia dupa bucatele care le consumi, ci dupa voia buna ce o ai in suflet. Caci bucatele, trecand prin tine, ajung la gunoi si s-a sfarsit, pe cand voia ta buna, chiar cand sufletul ti s-ar desperti de corp, tot voie buna ramane.

La ospete, nu uita ca ai doi cu tine: corpul si sufletul. Si tot ce dai corpului te trage in jos, iar ce dai sufletului te indreapta in sus.

Mai bine este ca, intemeiat pe adevar sa invingi o parere, decat intemeiat pe o parere, sa te invinga adevarul.

Cand cauti adevarul, se poate sa invingi toate cate ti se pun in cale; dar cand l-ai gasit, nimeni nu te mai poate invinge pe tine.

Adevarul triumfa prin puterea lui interna, parerea prin aparenta ei externa.

Precum omul sanatos nu vrea sa fie servit de bolnavi, omul liber nu vrea sa fie servit de sclavi, nici sa fie sclavul nimanui.

Dupa cum lupul seamana cu cainele, asa lingusitorul, seducatorul si parazitul iau forma amicului adevarat. Vezi dar, ca nu cumva in locul cainelui pazitor, sa primesti in nestiinta in casa ta pe lupul rapitor.

Cu cat o placere e mai rara, e mai intensa.

Daca intreci masura, faci din lucrul cel mai dorit, cel mai nesufarit.

Nici linia dreapta n-are nevoie de indreptare, nici justitia de justificare.

Sa nu mergi singur inaintea judecatii, pana cand nu te-ai judecat singur in fata dreptatii.

Mai bine sa judeci drept si sa auzi vorbe rele de la osandit, decat stramb, si sa te judece Natura si Adevarul cu dreptate.

In tot ceea ce faci, prima ta grija sa fie siguranta. Si e mai sigura tacerea decat vorbirea.

Nici gasca nu se teme de gagait, nici oaia de behait. Asa nu te teme nici tu de vuietul multimii.

Da Statului ce este al Statului, inainte de a cere el, si nu mai ai nimic cu dansul.

Dupa cum soarele nu asteapta nici imnuri, nici rugaciuni de lauda spre a a rasari; ci apare deodata cu lumina lui, in salutarile si adorarea tuturora, asa si tu, nu umbla dupa aplauze, reclama si complimente pentru a face binele, ci totul sa purceada din bunavointa ta, si, ca si soarele, vei avea iubirea tuturora.

Nici corabia nu se tine intr-o singura ancora, nici viata intr-o singura speranta.

Mai urgenta este indreptarea sufletului decat a corpului, caci e mai buna moartea decat viata urata.

Decat o viata lunga si urata, mai bine una scurta si buna, iata scara preferintei.

Inainte de a zice ori a incepe ceva, gandeste-te bine, caci dupa ce ai zis o vorba, ori a inceput vreo fapta, nu mai este in puterea ta a o lua inapoi.

Cand te-ai inmbracat in dreptate, nu te mai teme nicaieri de nimic.

Corbul scoate ochii mortului cand nu-i mai sunt de folos, lingusitorul orbeste ochii celui viu spre a face dintr-ansul un nmort.

Mania maimutei si amenintariel lingusitorului, tot una.

Cand dai un sfat, uita-te intai la simtul de pudoare si demnitate al celui ce te asculta. Caci cine nu se mai inroseste, nu se mai poate indrepta.

Sfatul indreapta, ocara indarjeste.

Strainului si saracului da-i cat poti totdeauna, caci si tu poti ajunge ca dansii.

Intelepciunea se arata prin rezistenta la placeri, prostia prin sclavia absoluta fata de ele.

Placerea e ca o nada a rautatii, pusa inaintea unui suflet lacom, usor il trage in undita pieirii.

Mai bine tine-ti poftele in frau, decat sa fii tu pus in frau pentru dansele.

Nu-i liber omul care nu-i stapan pe sine.

Trei struguri da vita de vie: intaiul al placerii, al doile al betiei, al treilea al obrazniciei.

Nu vorbi mult la petreceri pentru a-ti arata eruditia, caci fara voie o vei amesteca si cu firea ta.

La Zeu sa-ti fie gandul de mai multe ori pe zi decat la masa.

Inaintea legii, a superiorului si a intelepciunii sa se plece de-a-puri capul tau.

La bine, nu poti rasufla de prieteni, la greu ramai singur.

De durere, pe omul simplu il vindeca timpul, pe intelept ratiunea.

Ferice de cine nu suspina de ce n-are si se veseleste cu ce are.

Trebuie sa primesti tot ce aduce timpul cu voie buna. Atunci viata ta si-a gasit masura si armonia.

Nici sabia tocita, nici increderea oarba nu-s bune.

Numai o limba si doua urechi ti-a dat Natura, pentru ca sa asculti de doua ori mai mult decat vorbesti.

Nimic nu-i dulce ori amar prin sine, ci depinde de simtirea noastra.

Invatatura e ca aurul, are pret oriunde.

Calamitatile timpului aleg prietenii si dusmanii.

Norocul ca si roadele toamnei: trebuie cules la timpul lui.

Nebun cine se opune fatalitatii cosmice.

Nu-i bine sa vorbeasca invatatul intre neinvatati, nici omul treaz intre oameni beti.

Esti un biet suflet care taraie dupa el un hoit.

Cea mai mare parte dintre acei care se dau drept filosofi, sunt ai vorbelor nu ai faptei.

O teorie filosofica data unui sarlatan ori unei secaturi denaturate, intocmai ca o substanta turnata intr-un vas necurat, se altereaza si se strica pana la putrezire.

In fine, daca sunt doua vorbe pe care, daca le are omul in inima si le da ascultare la tot pasul, devine impecabil si isi asigura viata cea mai senina; acestea sunt 'suntine-te' si 'abtine-te'.

Prostul admite si aproba tot ce bate la poarta simtirii lui ca si cum ar fi real; pe cand inteleptul, desi zguduit o clipa, ia imediat atitudinea critica, si cercetand temeiul parerii sale, ii da la o parte masca, aratand-o in absurditatea ei rela, asa ca nu mai ramane nimic de temut.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu