vineri, 25 martie 2011

bhagavat ghita

Precum cei nestiutori faptuiesc legati de fapte, tot asa, cel intelept, dorind binele oamenilor (faptuieste) desprins (de ele).
Krishna: Pentru mine nu mai exista nimic de infaptuit....nimic care sa trebuiasca dobandit, si totusi ma aflu in actiune.
Daca eu nu m-as afla tot timpul, neobosit in actiune, toti oamenii mi-ar urma calea.
Aceste lumi ar pieri daca eu nu (mi)-as indeplini fapta, as fi cel care face haos, as duce la pieire fiintele.

Toate faptele se indeplinesc de catre Tendintele (guna) Naturii (prakrti); cel cu Sinele tulburat de Eu gandeste: 'faptuitorul sunt eu'.
Cel care nu este legat (de fapte) gandeste: 'Tendintele actioneaza asupra Tendintelor'.

Krishna: Incredintandu-mi mie toate faptele, cu mintea la Sinele Suprem (adhyatman), fiind fara dorinte si lipsit de (gandul) 'al meu', lupta, scapat de zbuciumul indoielii.
Oamenii care urmeaza aceasta invatatura eterna .... aceia se elibereaza de fapte.

Chiar si inteleptul se poarta dupa cum ii este firea lui, fiintele isi urmeaza firea; ce-o va tine in loc?
In obiectul oricarui simt se afla patima si ura; sa nu intre sub stapanirea lor, acestea doua sunt dusmanii lui.
Legea proprie (svadharma), (chiar) cu lipsuri, este mai buna decat Legea altuia, chiar cu grija respectata; este mai bine sa pieri in legea ta proprie; Legea altuia este periculoasa.
De cine-i stapanit omul cand savarseste pacatul, desi nu-l doreste ... de parca-i tras cu forta?
Aceasta este fie dorinta, fie ura, nascuta fiecare din Tendinta 'rajas', marele devorator, marele rau, sa stii ca acesta este dusmanul aici (pe pamant).
Precum focul este invaluit de fum, ... tot asa si aceasta 'cunoastere' este invaluita de aceasta 'Tendinta'.
Ascunsa este cunoasterea celui intelept, de catre acest vesnic dusman, care sub forma dorintei ... este un foc greu de stins.
Lacasul sau sunt simturile, simtul intern si mintea; prin aceasta el tulbura pe cel intrupat, ascunzand Cunoasterea.
De aceea tu, ... stapanindu-ti dintru inceput simturile, ucide-l pe cel rau, pe cel care distruge Cunoasterea si intelegerea.
....dusmanul de care cu greu te apropii, a carui forma este dorinta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu